30
JAN
2014

Milieuwinst op het Menu

Vorige week was ik op de Bio-Vak-beurs in Zwolle bij de presentatie van het supermooie project “Milieuwinst op het menu, concrete handvaten voor een duurzame catering” van het Centrum voor Biologische Landbouw.kleinste voetafdruk stadhuis Almere & Vitam Catering CBL

deelnemers milieuwinst op het menuZes bedrijven en hun cateraars hebben sinds 2012 samen gewerkt aan het verlagen van de milieudruk van het gecaterde product. En met succes, in alle gevallen is de milieudruk verlaagd.

Winnaar met de kleinste voetafdruk was stadhuis Almere en cateraar Vitam. “Lokaal inkopen hoeft helemaal niet duurder te zijn”, vertelde Helen Spierings, Manager Facilitaire Zaken van Stadhuis Almere. “We kopen nu niet meer los verpakte vleeswaren, maar in 1 stuk en snijden dat ter plekken. Dat is ook leuk voor de motivatie van het personeel en veel verser voor de kantine-bezoeker. Het catering-personeel moet nu wel iets harder werken”. Winnaar van de grootste milieuwinst-prijs was Giant Europe en cateraar Pronto. Kees Gerritsen van Pronto bedrijfscatering: “Tja als je als hoogste start, dan kun je ook de meeste stappen maken!”.

Kees Gerritsen, Pronto en Lex van Teeffelen, restaurantmanager Vitam catering deelden op de BioVak hun ervaringen. Een belangrijke food-trend is natuurlijk lokaal eten en drinken. Maar staat lekker dichtbij ook voor prettig zaken doen? Bedrijfscateraars van Giant Europe en Stadhuis Almere vertelden hoe zij dit hebben aangepakt. Hoe betrek je de regio? Je catering profileren met duurzaam en gezond. Een rendabel stappenplan naar een duurzaam inkoopbeleid.

Na afloop kregen de bezoekers van de workshop een prachtige brochure met een praktisch toepasbaar stappenplan mee naar huis van Didi van Dijk van het CBL. Hieruit valt af te lezen dat minder vlees/minder grote porties de grootste impact kan maken voor het milieu. Daarom vroeg ik enkele cateraars naar hun ervaringen daarmee. Men zei me: “Als ik kleinere porties vlees aanbied, dan neemt men gewoon 2 stukken.” Een andere vertelde me: “Met vlees vervangen grijp je echt in op bord van de klant. Dat is lastiger dan bv. biologisch gaan. Dat merkt de klant minder. Als we vlees willen verminderen moeten we nog meer aan storytelling gaan doen.”
 
Mijn eigen conclusie na deze bijeenkomst:  Het is erg belangrijk om de eindconsument te informeren, zodat hij zelf om minder vlees gaat vragen. (kip is overigens nog wel acceptabel laag. Meer kip en minder rund aanbieden is dus ook een optie.)
Mooie voorbeelden in de praktijk van cateraars die plantaardige eiwitten stimuleren: SAB Catering en Sodexo, die al sinds 2011 experimenteren met Meatless Monday’s (niet noodzakelijkerwijs op alle locaties).
Met welke producten maak je grote stappen
 
 
 
 
 
 
 
ps Bereken je eigen (voedsel)-voetafdruk op www.voedingscentrum.nl >>.
 
 
Over Dorien

Laat een bericht achter

*

captcha *